Упражнение 3. The suffix —ous means «ful of» which comes from French e.g. danger + ous = dangerous
А. Form adjectives from nouns and translate them.
ОБРАЗЕЦ nerve + ous = nervous (нерв – нервный)
fame — …, humour — …, courage — …, glory (y->i) — …, poison — …, space (i) — …
В. Use the words in the sentences.
1. We don’t know if these chemicals are to people.
2. She became as a writer.
3. I like to read stories.
4. There are a lot of snakes in the jungle.
5. It was a victory.
6. He was a soldier.
7. They liked the rooms in their new house.
Упражнение 4. The suffix -y.
A. Translate into Russian.
windy day, sunny weather, cloudy sky, sleepy child, dreamy girl, icy wind, healthy food
B. Form adjectives from the nouns and translate them.
ОБРАЗЕЦ swamp — swampy (болото — болотистый)
sand — … , rock — … , juice — … , grass — … , star(r) — … , bone — … , skin(n) — …, water- … , fog (g) — …, swamp — …
C. Put the adjectives from B into this sentences to make them complete.
1. This … land is very good for farming. Cows and sheep can feed here all the year round.
2. Peter, eat some more roast beef. You should eat more: you have grown so … (2 variants)!
3. On such … mornings it’s very difficult to drive, as you can’t see the road clearly.
4. These are … apples. I like them most of all.
5. My little brother never eats fish if it is … .
6. Holidaymakers love the … beaches in the south of Australia.
7. Why does this coffee taste so … ?
8. The picture shows the … mountains of Scotland.
9. The sky is unusually … tonight.
10. … places have a lot of water in all seasons.
Упражнение 5. Translate into Russian the adjectives, ending with the suffix —ic.
gigantic hound, scientific expedition, domestic animal, academic year, Olympic games, thematic collection, basic knowledge
Упражнение 6. Make up adjectives with the help of suffix -al and translate them.
ОБРАЗЕЦ music – musical (музыка — музыкальный)
industry – …, culture – …, region – …, tradition – …, nature – …, nation – …, agriculture – …, comic – …
Упражнение 7. Суффиксы национальностей
-ish:
ОБРАЗЕЦ Britain – British
Scotland — …, Spain — …, Sweden — …, Finland — …, Denmark — …, Poland — …, Turkey — …
-(i)an:
ОБРАЗЕЦ Russia – Russian
America — …, Australia — .., Canada — …, Hungary — …, Belgium — …, Egypt — …, Italy — …, Europe — …
-ese:
ОБРАЗЕЦ Japan – Japanese
China — … , Portugal — …
Mind: Germany — German, France – French, Holland – Dutch, Greece — Greek
Упражнение 8. The suffix – able.
Суффикс able имеет значение «can»: movable означает can move — можно передвинуть (передвигаемый)
A. Form the words with the suffix – able.
move — .., count — …, eat — …, drink — …, comfort — … , imagine — … , break — … , read — … , respect — …., forget — …, believe — …
B. Use the words in the sentences:
1. Though the cup is made of thin glass it is not ……….(break).
2. She thought of all names ………to guess the name of their new classmate. (imagine).
3. Everybody respects him. He is very …….. (respect).
4. I can’t read the book. It is not ……(read).
5. The nouns are divided into …………. and un…………… (count).
Упражнение 9. Form the words with the suffix –ive.
create — … , impress — … , progress — …, act — … , mass — … , impulse — …
Упражнение 10. Read the adjectives and spell the suffixes used in forming them.
ОБРАЗЕЦ changeable — The adjective changeable is formed with the help of the suffix -able.
successful, cloudless, collective, central, comic, satirical, dangerous, faultless, misty, courageous, aggressive, national, breakable
Упражнение 11. Translate these combinations; say what words the adjectives are formed from.
a washable shirt, a skilful worker, democratic forces, the postal service, groundless suspicions, a humorous story, a gloomy scene, salty ham, professional interest, peaceful labour, a noiseless machine, a courageous soldier, a lucky ticket, a continental climate, a dusty road.
- fame + ous = famous (известие – известный)
- humour + ous = humorous (юмор – юмористический)
- courage + ous = courageous (смелость – смелый)
- glory (y->i) + ous = glorious (слава – славный)
- poison + ous = poisonous (яд – ядовитый)
- space (i) + ous = spacious (пространство – просторный)
Обоснование: суффикс -ous добавляется к существительным и обозначает "полный", "полон". Этот суффикс происходит из французского языка. Например, при добавлении суффикса -ous к существительному "danger" (опасность) получается прилагательное "dangerous" (опасный).
Б. Использование слов в предложениях:
1. We don’t know if these chemicals are dangerous to people.
Мы не знаем, опасны ли эти химические вещества для людей.
2. She became famous as a writer.
Она стала известной писательницей.
3. I like to read humorous stories.
Мне нравится читать юмористические истории.
4. There are a lot of poisonous snakes in the jungle.
В джунглях есть много ядовитых змей.
5. It was a glorious victory.
Это была славная победа.
6. He was a courageous soldier.
Он был смелым солдатом.
7. They liked the spacious rooms in their new house.
Им понравились просторные комнаты в их новом доме.
Обоснование: в каждом предложении используется прилагательное, образованное от существительного с помощью суффикса -ous.
Упражнение 4. Суффикс -y.
A. Перевод на русский язык:
- windy day - ветреный день
- sunny weather - солнечная погода
- cloudy sky - облачное небо
- sleepy child - сонливый ребенок
- dreamy girl - мечтательная девушка
- icy wind - ледяной ветер
- healthy food - здоровая пища
B. Формирование прилагательных от существительных и их перевод:
- sand - sandy (песок – песчаный)
- rock - rocky (скала – скалистый)
- juice - juicy (сок – сочный)
- grass - grassy (трава – травянистый)
- star(r) - starry (звезда – звездный)
- bone - bony (кость – костяной)
- skin(n) - skinny (кожа – тощий)
- water - watery (вода – водянистый)
- fog (g) - foggy (туман – туманный)
- swamp - swampy (болото – болотистый)
C. Вставьте прилагательные из пункта B в предложения:
1. This grassy land is very good for farming. Cows and sheep can feed here all the year round.
Эта травянистая земля очень хороша для земледелия. Коровы и овцы могут здесь кормиться круглый год.
2. Peter, eat some more roast beef. You should eat more: you have grown so bony/fleshy!
Питер, съешь еще кусочек жареной говядины. Тебе следует есть больше: ты такому худющему прибавился!
3. On such foggy mornings, it’s very difficult to drive, as you can’t see the road clearly.
В такие туманные утра очень трудно водить машину, так как дорогу нельзя ясно видеть.
4. These are juicy apples. I like them most of all.
Это сочные яблоки. Они нравятся мне больше всего.
5. My little brother never eats fish if it is watery.
Мой младший брат никогда не ест рыбу, если она водянистая.
6. Holidaymakers love the sandy beaches in the south of Australia.
Отдыхающие любят песчаные пляжи на юге Австралии.
7. Why does this coffee taste so watery?
Почему этот кофе такой водянистый на вкус?
8. The picture shows the rocky mountains of Scotland.
Картина изображает скалистые горы Шотландии.
9. The sky is unusually starry tonight.
Небо сегодня ночью необычайно звездное.
10. Swampy places have a lot of water in all seasons.
Болотистые места имеют много воды во все сезоны.
Упражнение 5. Перевод прилагательных с суффиксом -ic:
- gigantic hound - гигантский пес
- scientific expedition - научная экспедиция
- domestic animal - домашнее животное
- academic year - учебный год
- Olympic games - олимпийские игры
- thematic collection - тематическая коллекция
- basic knowledge - базовые знания
Упражнение 6. Формирование прилагательных с помощью суффикса -al и их перевод:
- industry - industrial (индустрия – промышленный)
- culture - cultural (культура – культурный)
- region - regional (регион – региональный)
- tradition - traditional (традиция – традиционный)
- nature - natural (природа – природный)
- nation - national (нация – национальный)
- agriculture - agricultural (сельское хозяйство – сельскохозяйственный)
- comic - comical (комический)
Упражнение 7. Суффиксы для образования форм национальностей:
- иsh:
- Scotland - Scottish (Шотландия – шотландский)
- Spain - Spanish (Испания – испанский)
- Sweden - Swedish (Швеция – шведский)
- Finland - Finnish (Финляндия – финский)
- Denmark - Danish (Дания – датский)
- Poland - Polish (Польша – польский)
- Turkey - Turkish (Турция – турецкий)
- (i)an:
- America - American (Америка – американский)
- Australia - Australian (Австралия – австралийский)
- Canada - Canadian (Канада – канадский)
- Hungary - Hungarian (Венгрия – венгерский)
- Belgium - Belgian (Бельгия – бельгийский)
- Egypt - Egyptian (Египет – египетский)
- Italy - Italian (Италия – итальянский)
- Europe - European (Европа – европейский)
- ese:
- Japan - Japanese (Япония – японский)
- China - Chinese (Китай – китайский)
- Portugal - Portuguese (Португалия – португальский)
Обоснование: для образования форм национальностей используются специфические суффиксы. Например, для образования формы национальности от "Britain" (Британия) используется суффикс -ish, образуя слово "British" (британский).
Упражнение 8. Суффикс -able:
A. Формирование слов с суффиксом -able:
- move - movable (двигаться – подвижный)
- count - countable (считать – подсчитываемый)
- eat - eatable (есть – съедобный)
- drink - drinkable (пить – питьевой)
- comfort - comfortable (удобство – удобный)
- imagine - imaginable (воображать – воображаемый)
- break - breakable (ломаться – ломаемый)
- read - readable (читать – читаемый)
- respect - respectable (уважать – уважаемый)
- forget - forgettable (забывать – забываемый)
- believe - believable (верить – вероятный)
B. Использование слов в предложениях:
1. Though the cup is made of thin glass, it is not breakable.
Хотя чашка сделана из тонкого стекла, она не ломается.
2. She thought of all imaginable names to guess the name of their new classmate.
Она придумала все возможные имена, чтобы угадать имя нового одноклассника.
3. Everybody respects him. He is very respectable.
Все уважают его. Он очень почетный.
4. I can't read the book. It is not readable.
Я не могу прочитать книгу. Она нечитаемая.
5. The nouns are divided into countable and uncountable.
Существительные разделяются на сосчитываемые и несосчитываемые.
Упражнение 9. Формирование слов с суффиксом -ive:
- create - creative (создавать – творческий)
- impress - impressive (впечатлять – впечатляющий)
- progress - progressive (прогресс – прогрессивный)
- act - active (действовать – активный)
- mass - massive (масса – массивный)
- impulse - impulsive (импульс – импульсивный)
Упражнение 10. Пр
Объяснение:
1Poisonous
2famous