Ivan Kupala (Ivanov's Night, Ivanov's Day) is one of the main holidays of the calendar of the Slavs, coinciding with the Nativity of John the Baptist. After the transition to a new style of the holiday falls on July 7, more precisely, the night of July 7. Some European countries celebrate Ivanov's Day or St. Ivan's Day (the likeness of Ivan Kupala) in the old style, during the summer solstice - June 20-26.
Kupala holiday since ancient times was one of the most vivid and revered among the Eastern Slavs. His pagan character persisted for centuries. The significance of the holiday was due to the fact that it was celebrated at the turn of two periods of the solar year cycle, which was the basis of the ancient agricultural calendar. This was the time of the highest solar activity, followed by a change in the movement of the sun across the sky, which, as people thought, turned or "shifted" for the winter. As a result of such a "shift" the shone in the following months of the calendar year gradually "faded away": the day became shorter and the night was longer.
In the Christian worldview, the image of the "departing" sun began to be perceived as a symbol of John the Baptist, whose date of birth coincided with the day of the summer solstice. In the Eastern and Western traditions, the saint was endowed with such epithets as light, a torch preceding the Sun, correlated with the image of Jesus Christ.
Within the framework of the national calendar Ivan Kupala formed a single festive cycle together with Agrafena Kupalnitsa's days (July 6) and the holy apostles Peter and Paul (Petrov day, July 12).
Kupala holidays were celebrated in the time of paganism in honor of the Sun God, whose wife was a luminous Charge, Dawn-lightning, a red girl. А вот и перевод Иван Купала (Иванова ночь, Иванов день) — один из главных праздников календаря славян, совпадающий с Рождеством Иоанна Крестителя. После перехода на новый стиль праздник приходится на 7 июля, точнее, в ночь на 7 июля. Некоторые европейские страны отмечают Иванов день или День святого Ивана (подобие Ивана Купалы) по старому стилю, в дни летнего солнцестояния — с 20 по 26 июня.
Купальский праздник издревле был одним из самых ярких и почитаемых у восточных славян. Его языческий характер сохранялся на протяжении веков. Значимость праздника обуславливалась тем, что отмечался он на рубеже двух периодов солнечного годового цикла, который лежал в основе древнего земледельческого календаря. Это было время наивысшей солнечной активности с последующим изменением движения солнца по небосводу, которое, как полагал народ, поворачивало или "сдвигалось" на зиму. В результате такого "сдвига" светило в последующие месяцы календарного года постепенно "угасало": день становился короче, а ночь длиннее.
В христианском мировоззрении образ "уходящего" солнца стал восприниматься как символ Иоанна Предтечи, дата рождения которого совпадала с днем летнего солнцеворота. В восточной и западной традициях святой наделялся такими эпитетами как свет, светоч, предшествующий Солнцу, соотносимому с образом Иисуса Христа.
В рамках народного календаря Иван Купала образовывал единый праздничный цикл вместе с днями Аграфены Купальницы (6 июля) и святых апостолов Петра и Павла (Петров день, 12 июля).
Купальские праздники совершались во времена язычества в честь Бога Солнца, супругой которого была светоносная Заряда, Заря-зарница, красная девица.
Kupala holiday since ancient times was one of the most vivid and revered among the Eastern Slavs. His pagan character persisted for centuries. The significance of the holiday was due to the fact that it was celebrated at the turn of two periods of the solar year cycle, which was the basis of the ancient agricultural calendar. This was the time of the highest solar activity, followed by a change in the movement of the sun across the sky, which, as people thought, turned or "shifted" for the winter. As a result of such a "shift" the shone in the following months of the calendar year gradually "faded away": the day became shorter and the night was longer.
In the Christian worldview, the image of the "departing" sun began to be perceived as a symbol of John the Baptist, whose date of birth coincided with the day of the summer solstice. In the Eastern and Western traditions, the saint was endowed with such epithets as light, a torch preceding the Sun, correlated with the image of Jesus Christ.
Within the framework of the national calendar Ivan Kupala formed a single festive cycle together with Agrafena Kupalnitsa's days (July 6) and the holy apostles Peter and Paul (Petrov day, July 12).
Kupala holidays were celebrated in the time of paganism in honor of the Sun God, whose wife was a luminous Charge, Dawn-lightning, a red girl.
А вот и перевод
Иван Купала (Иванова ночь, Иванов день) — один из главных праздников календаря славян, совпадающий с Рождеством Иоанна Крестителя. После перехода на новый стиль праздник приходится на 7 июля, точнее, в ночь на 7 июля. Некоторые европейские страны отмечают Иванов день или День святого Ивана (подобие Ивана Купалы) по старому стилю, в дни летнего солнцестояния — с 20 по 26 июня.
Купальский праздник издревле был одним из самых ярких и почитаемых у восточных славян. Его языческий характер сохранялся на протяжении веков. Значимость праздника обуславливалась тем, что отмечался он на рубеже двух периодов солнечного годового цикла, который лежал в основе древнего земледельческого календаря. Это было время наивысшей солнечной активности с последующим изменением движения солнца по небосводу, которое, как полагал народ, поворачивало или "сдвигалось" на зиму. В результате такого "сдвига" светило в последующие месяцы календарного года постепенно "угасало": день становился короче, а ночь длиннее.
В христианском мировоззрении образ "уходящего" солнца стал восприниматься как символ Иоанна Предтечи, дата рождения которого совпадала с днем летнего солнцеворота. В восточной и западной традициях святой наделялся такими эпитетами как свет, светоч, предшествующий Солнцу, соотносимому с образом Иисуса Христа.
В рамках народного календаря Иван Купала образовывал единый праздничный цикл вместе с днями Аграфены Купальницы (6 июля) и святых апостолов Петра и Павла (Петров день, 12 июля).
Купальские праздники совершались во времена язычества в честь Бога Солнца, супругой которого была светоносная Заряда, Заря-зарница, красная девица.