Johann heinrich pestalozzi, (born jan. 12, 1746, zürich—died feb. 17, 1827, brugg, swiss educational reformer, who advocated education of the poor and emphasized teaching methods designed to strengthen the student’s own abilities. pestalozzi’s method became widely accepted, and most of his principles have been absorbed into modern elementary education. pestalozzi’s pedagogical doctrines stressed that instructions should proceed from the familiar to the new, incorporate the performance of concrete arts and the experience of actual emotional responses, and be paced to follow the gradual unfolding of the child’s development. his ideas flow from the same stream of thought that includes johann friedrich herbart, maria montessori, john dewey, and more recently jean piaget and advocates of the language experience approach such as r.v. allen. pestalozzi’s curriculum, which was modelled after jean-jacques rousseau’s plan in émile, emphasized group rather than individual recitation and focussed on such participatory activities as drawing, writing, singing, physical exercise, model making, collecting, map making, and field trips. among his ideas, considered radically innovative at the time, were making allowances for individual differences, grouping students by ability rather than age, and encouraging formal teacher training as part of a scientific approach to education. pestalozzi was influenced by the political conditions of his country and by the educational ideas of rousseau; as a young man he abandoned the study of theology to go “back to nature.” in 1769 he took up agriculture on neglected land near the river aare—the neuhof. when this enterprise near zürich collapsed in 1774, he took poor children into his house, having them work by spinning and weaving and learn simultaneously to become self-supporting. this project also failed materially, although pestalozzi had gained valuable experience. he also took an active interest in swiss politics. as practical realization of his ideas was denied him, he turned to writing. die abendstunde eines linsiedlers (1780; “the evening hour of a hermit”) outlines his fundamental theory that education must be “according to nature” and that security in the home is the foundation of man’s happiness. his novel lienhard und gertrud (1781–87; leonard and gertrude, 1801), written for “the people,” was a literary success as the first realistic representation of rural life in german. it describes how an ideal woman exposes corrupt practices and, by her well-ordered homelife, sets a model for the village school and the larger community. the important role of the mother in early education is a recurrent theme in pestalozzi’s writings. , надо! перевести на
Иоганн Генрих Песталоцци (родился 12 января 1746 года, Цюрих - умер 17 февраля 1827 года, Бругг, Швейцария), швейцарский реформатор, выступавший за образование бедных и подчеркивающий методы обучения, призванные укрепить собственные студента. Метод Песталоцци получил широкое признание, и большинство его принципов были включены в современное начальное образование.
Педагогические доктрины Песталоцци подчеркивали, что инструкции должны исходить из привычного в новое, включать в себя представление о конкретных искусствах и опыт реальных эмоциональных реакций, а также следовать постепенному развертыванию развития ребенка. Его идеи проистекают из того же потока идей, в который входят Иоганн Фридрих Гербарт, Мария Монтессори, Джон Дьюи, а в последнее время Жан Пиаже и сторонники подхода, основанного на языковом опыте, такие как Р.В. Аллен.
В учебной программе Песталоцци, которая была смоделирована по плану Жана-Жака Руссо в Эмиле, особое внимание уделялось групповому, а не индивидуальному чтению, и основное внимание уделялось таким совместным действиям, как рисование, письмо, пение, физические упражнения, создание моделей, коллекционирование, составление карт и экскурсии. Среди его идей, считавшихся радикально инновационными в то время, были учет индивидуальных различий, группировка учащихся по а не по возрасту, и поощрение формальной подготовки учителей как части научного подхода к образованию.
Песталоцци находился под влиянием политических условий своей страны и образовательных идей Руссо; будучи молодым человеком, он бросил изучение богословия, чтобы вернуться «к природе». В 1769 году он занялся земледелием на заброшенной земле у реки Ааре - Нойхоф. Когда это предприятие под Цюрихом рухнуло в 1774 году, он привел бедных детей в свой дом, заставляя их работать за счет прядения и ткачества и одновременно учиться на самообеспечение. Этот проект также провалился материально, хотя Песталоцци приобрел ценный опыт. Он также активно интересовался политикой Швейцарии.
Поскольку в практической реализации его идей ему было отказано, он обратился к письму. Die Abendstunde eines Linsiedlers (1780; «Вечерний час отшельника») обрисовывает в общих чертах свою фундаментальную теорию, согласно которой образование должно быть «в соответствии с природой» и что безопасность в доме является основой счастья человека. Его роман «Лиенхард и Гертруда» (1781–87; Леонард и Гертруда, 1801), написанный для «народа», имел литературный успех как первое реалистическое представление о сельской жизни на немецком языке. В нем описывается, как идеальная женщина выявляет коррупционные практики и, благодаря своей упорядоченной семейной жизни, задается модель для сельской школы и более широкого сообщества. Важная роль матери в раннем образовании является постоянной темой в сочинениях Песталоцци.