1. He felt puzzled/tired when he didn’t see Lucy at the party.
2. She was crying and looked bored/miserable.
3. I’m leaving for New York tomorrow. I’m so excited/puzzled.
4. After working all day in the office my father felt very scared/tired.
5. Mum is always worried/excited when Tom comes home late.
2. Fill in the gaps with was, wasn’t, were, weren’t.
1. Where ... your brother? I didn’t see him yesterday.
2. ... you late for school? Your teacher called me.
3. There ... many people in the park last weekend. It was too cold.
4. Tina didn’t buy food because she ... at the supermarket.
3. Complete the questions with the verbs in brackets. Then answer the questions.
1. What time ... Laura ... yesterday? (get up) — She ... at 7:00 am.
2. What... she ... for breakfast? (have) — She ... porridge for breakfast.
3. What time ... Laura ... to school? (go) - She ... to school at 8 o’clock.
4. What... she ... for lunch? (eat) — She ... tomato soup.
5. ... she ... tea? (drink) — No, ... .
6. When ... she ... home? (get) — She ... home at 2:30 pm.
7. ... she ... her homework in the afternoon? (do) — Yes,
4. Read the text and mark the sentences T (true) or F (false).
Leonardo da Vinci
Leonardo da Vinci was born on the 15th April, 1452. He lived in a small town in Italy with his grandparents. He studied at home and enjoyed music, singing and mathematics. At the age of 16 he wanted to study art, so he moved to the city of Florence for art classes. Leonardo finished his studies after four years. He then worked in Milan as an engineer and he started his life as an inventor. In 1500 he went back to Florence and in 1516 he travelled to France where he stayed for the rest of his life.
Leonardo da Vinci lived and worked before people used electricity and petrol for power, but he had the first ideas for many machines that we use today. For example, he designed the first helicopter but he never made it. He made the first diving suit of leather with long pipes to carry the air to the diver. These are just some of Leonardo’s hundreds of inventions. He also invented a parachute and even high heels!
inventor — изобретатель petrol — бензин helicopter — вертолет heels — каблуки
Mark the sentences T (true) or F (false):
1. Leonardo da Vinci liked music and singing.
2. He lived in Florence and studied art for 16 years.
3. He died in France.
4. People didn’t use electricity in the past when Leonardo lived and worked.
5. He made the first helicopter.
Объяснение: "Puzzled" означает "озадаченный" или "не понимающий". Поэтому, если он не видел Люси на вечеринке, он может почувствовать себя озадаченным или непонимающим почему она не пришла.
2. She was crying and looked miserable.
Объяснение: "Miserable" значит "нищий" или "очень несчастный". Если она плакала и выглядела несчастной, то можно сделать вывод, что она выглядела очень несчастной.
3. I’m leaving for New York tomorrow. I’m so excited.
Объяснение: "Excited" означает "взволнованный" или "возбужденный". Если он уезжает в Нью-Йорк завтра, то он может быть возбужден от предвкушения поездки.
4. After working all day in the office my father felt very tired.
Объяснение: "Tired" означает "усталый". Если его отец работал в офисе весь день, то он мог быть очень уставшим.
5. Mum is always worried when Tom comes home late.
Объяснение: "Worried" означает "волноваться" или "беспокоиться". Если мама всегда волнуется, когда Том приходит домой поздно, то можно сделать вывод, что она беспокоится о его безопасности или здоровье.
2. Fill in the gaps with was, wasn’t, were, weren’t.
Объяснение: Заполните пропуски словами "was", "wasn't", "were", "weren't" в зависимости от контекста предложений.
1. Where was your brother? I didn’t see him yesterday.
Обоснование: Если "я не видел его вчера", то его не было, так что используется "wasn't".
2. Were you late for school? Your teacher called me.
Обоснование: Если учитель позвонил, значит, вы опоздали. Поэтому используется "were".
3. There weren’t many people in the park last weekend. It was too cold.
Обоснование: Если было слишком холодно и немного людей, то используется "weren't".
4. Tina didn’t buy food because she wasn’t at the supermarket.
Обоснование: Если "она не была в супермаркете", то она не могла купить продукты, поэтому используется "wasn't".
3. Complete the questions with the verbs in brackets. Then answer the questions.
1. What time did Laura get up yesterday? (get up) — She got up at 7:00 am.
Обоснование: Вопрос задает о времени, когда Лаура встала вчера.
2. What did she have for breakfast? (have) — She had porridge for breakfast.
Обоснование: Вопрос задает о том, что она ела на завтрак.
3. What time did Laura go to school? (go) - She went to school at 8 o’clock.
Обоснование: Вопрос задает о времени, когда Лаура пошла в школу.
4. What did she eat for lunch? (eat) — She ate tomato soup.
Обоснование: Вопрос задает о том, что она ела на обед.
5. Did she drink tea? (drink) — No, she didn't.
Обоснование: Вопрос задает о том, пила ли она чай, и ответ "нет".
6. When did she get home? (get) — She got home at 2:30 pm.
Обоснование: Вопрос задает о времени, когда она пришла домой.
7. Did she do her homework in the afternoon? (do) — Yes.
Обоснование: Вопрос задает о том, делала ли она домашнюю работу после обеда, и ответ "да".
4. Read the text and mark the sentences T (true) or F (false).
1. Leonardo da Vinci liked music and singing. - T (true)
2. He lived in Florence and studied art for 16 years. - F (false)
3. He died in France. - F (false)
4. People didn’t use electricity in the past when Leonardo lived and worked. - T (true)
5. He made the first helicopter. - F (false)
Обоснование:
1. В тексте указано, что Леонардо да Винчи любил музыку и пение.
2. В тексте не указано, что он учился и жил во Флоренции 16 лет. Он прожил и учился во Флоренции только 4 года.
3. В тексте указано, что он умер во Франции.
4. В тексте указано, что в то время, когда жил и работал Леонардо, люди не использовали электричество.
5. В тексте нет информации о том, что он сделал первый вертолет.