1) comprehension questions: 1. why was mrs. l. burdened with a large quantity of parcels? 2. where was a crowd rushing to and from? 3. who is allowed to pass the uninformed guardian at the gate to a platform? 4. where did mrs. l. find her porter? 5. was the porter satisfied with his tip? 6. what class was mrs. l. traveling? 2) find in the text equivalents to the following words and phrases. l) чемодан; 2) носильщик; з) поезд; 4) толпа; 5) камера хранения; 6) справочное бюро; 7) указательное табло; 8) прибытие; 9) отправление; 10) вход; 11) компостировать (билет); 12) вагон третьего класса. text "travelling by train" mrs. l. panted along the platform in the wake of the porter carrying her suit-case. mrs. l. was burdened with a large quantity of parcels, the result of a day's christmas shopping. the race was, therefore, an uneven one. no 1 platform was not at the moment unduly crowded, a crowd was rushing in several directions at once, to and from undergrounds, left-luggage offices, tea-rooms, inquiry offices, indicator-boards, and the two outlets, arrival and departure, to the outside world. mrs. l. and her parcels arrived eventually at the entrance to no 3 platform. she searched her bag for the ticket that would enable her to pass the stern uniformed guardian at the gate. at last mrs. l. found her ticket and presented it. the man clipped it and murmured: "on the right-rear portion". mrs. l. went up the platform and found her porter outside the door of a third-class carriage. "here you are, lady" "i'm traveling first-class," said mrs. l. "you didn't say so", grumbled the porter. the porter retrieved the suit-case and marched with it to the adjoining coach where mrs. l. was installed in solitary splendour. mrs. l. handed the porter his tip which he received with disappointment clearly considering it more applicable to third-class than to first-class travel.
Миссис Л. была перегружена большим количеством посылок из-за того, что она провела целый день делая покупки на Рождество. Это было результатом ее праздничных покупок.
2) Куда толпа спешила туда и обратно?
Толпа спешила в разных направлениях одновременно - к и от метрополитена, камер хранения багажа, чайных комнат, информационных стоек, показательных табло и двух выходов наружу - для прибытия и отправления.
3) Кто имеет право пройти через ворота платформы, где находится неподготовленный смотритель?
Пройти через ворота на платформу, где находится неподготовленный смотритель, имеют право те, у кого есть билет, который позволит им войти на платформу.
4) Где миссис Л. нашла своего носильщика?
Миссис Л. нашла своего носильщика за воротами соседнего вагона третьего класса.
5) Был ли носильщик доволен своей чаевым?
Носильщик был неудовлетворен своей чаевым, очевидно, считая ее более применимой к путешествию третьего класса, чем к путешествию первого класса.
6) В каком классе путешествовала миссис Л.?
Миссис Л. путешествовала первым классом.
2) Найдите в тексте эквиваленты следующим словам и фразам.
1) чемодан - suit-case
2) носильщик - porter
3) поезд - train
4) толпа - crowd
5) камера хранения - left-luggage office
6) справочное бюро - inquiry office
7) указательное табло - indicator-board
8) прибытие - arrival
9) отправление - departure
10) вход - entrance
11) компостировать (билет) - clip (a ticket)
12) вагон третьего класса - third-class carriage