1. Analyze the morphemic composition of the following words: embodiment, conceive, multifarious.
2. Build up the lexical paradigm of nomination:
MODEL: high: high – height – heighten – highly (high)
to criticize
3. Build up the oppositions of the categorial forms and define the types of the oppositions:
efficient, have defined, more efficient, define, the most efficient, are defined, will define, defined, less efficient, a most efficient.
4. Define the type of the morphemic distribution according to which the following words are grouped:
lice – houses.
5. Analyze the categorial features of the underlined wordforms:
The boy was devouring cakes, while the anxious-looking aunt tried to convince the Grahams that her sister’s only son could do no mischief.
6. Dwell upon the categorial features of the verbs in the following sentences:
1. "Well, I am an honest man, though not а vеrу rich one. I on1y gave 15 shillings for the bust, and I think you ought to know that before I take 18 pounds from you." (Doy1e)
2. I thought you might bе interested to mееt Mr. Anstruther. Не knows sоmеthing оf Belgium. Не has lately been hearing news of your convent (Christie).
- embodiment: em- (префикс) + body (корень) + -ment (суффикс)
- conceive: con- (префикс) + ceive (корень)
- multifarious: multi- (префикс) + far- (корень) + -ious (суффикс)
2. Составление лексической парадигмы номинации:
MODEL: high: high – height – heighten – highly (high)
to criticize: criticize – criticism – critic – critical – critically (criticize)
3. Составление оппозиций категориальных форм и определение типов оппозиций:
efficient, have defined, more efficient, define, the most efficient, are defined, will define, defined, less efficient, a most efficient
- Efficient vs. Less Efficient (сравнительная оппозиция)
- Defined vs. Not Defined (признак наличия/отсутствия)
4. Определение типа морфемного распределения, по которому группируются следующие слова:
lice – houses
Оба слова относятся к формам множественного числа существительных.
5. Анализ категориальных особенностей подчеркнутых словоформ:
The boy was devouring cakes, while the anxious-looking aunt tried to convince the Grahams that her sister’s only son could do no mischief.
- The boy: определенное существительное, единственное число
- Devouring: причастие, глагол в настоящем времени, 3-е лицо единственного числа
- Cakes: существительное, множественное число
- Anxious-looking: прилагательное + причастие, прилагательное, единственное число
- Aunt: существительное, единственное число
- Tried: глагол в прошедшем времени, 3-е лицо единственного числа
- Convince: глагол в основной форме, инфинитив
- Grahams: существительное, множественное число
- Sister's: притяжательное местоимение, единственное число
- Only: наречие
- Son: существительное, единственное число
- Could do: модальный глагол + глагол в основной форме, инфинитив
- No: отрицательная частица
- Mischief: существительное, единственное число
6. Обсуждение категориальных особенностей глаголов в следующих предложениях:
1. "Well, I am an honest man, though not а vеrу rich one. I on1y gave 15 shillings for the bust, and I think you ought to know that before I take 18 pounds from you." (Doy1e)
- Am: глагол to be, настоящее время, 1-е лицо единственного числа
- Gave: глагол в прошедшем времени, 1-е лицо единственного числа
- Think: глагол в настоящем времени, 1-е лицо единственного числа
- Take: глагол в основной форме, инфинитив
2. I thought you might bе interested to mееt Mr. Anstruther. Не knows sоmеthing оf Belgium. Не has lately been hearing news of your convent (Christie).
- Thought: глагол в прошедшем времени, 1-е лицо единственного числа
- Be: глагол to be, инфинитив
- Meet: глагол в основной форме, инфинитив
- Knows: глагол в настоящем времени, 3-е лицо единственного числа
- Has been hearing: глагол в настоящем времени, 3-е лицо единственного числа + глагол в причастной форме прошедшего времени
- Hearing: причастие, глагол в прошедшем времени, 3-е лицо единственного числа