2. Изучите информацию: вопросы помечены вот так •
ответьте
Неравномерное распределение солнечного тепла и влаги по поверхности Земли — основная причина неоднородности географической оболочки.
Виды зональности:
1. Климатические пояса
2. Природные зоны
3. Природные ландшафты
Климатические пояса делятся на основные и переходные. Основные климатические пояса соответствуют распространению четырех воздушных масс. Между основными существуют переходные пояса. В названиях переходных поясов присутствует приставка «суб», что в переводе с латинского обозначает «под».
• Определите по климатической карте основные и переходные пояса
Природная зона — это территория с близкими условиями температур и увлажнения, однородными почвами, растительностью и животным миром. Название природных зон соответствует растительности.
Смена ПК на равнинах от экватора к полюсам называется широтной зональностью. Природные зоны располагаются в горах в виде поясов на различных высотах и называются высотными поясами. Первый этаж гор – это та природная зона, где расположены горы. С высотой высотные пояса сменяются также как и широтные с юга на север. Чем выше горы и чем они ближе к экватору, тем больше высотных поясов.
• Определите по карте существующие природные зоны
• Какие природные зоны размещены в нашей местности?
Ландшафт— территория, характеризуемая суммой типичных признаков, в которой природные элементы соединяются в одно целое, взаимодействуют и влияют друг на друга.
По особенностям ландшафта на территории Казахстана выделяют части страны Восточно-Европейской равнины, горной страны Урал, Западно-Сибирской низменности, Туранской низменности, Алтайской горной страны, Тянь-Шанской горной страны и Казахскую складчатую страну.
• Найдите их на карте
• Заполните таблицу, используя карты атласа
Климатический пояс области t января t июля осадки
Экваториальный
Тропический
Умеренный
Полярный
Task 1. Reading.
Read this passage and do the exercise below.
Native Americans
The first people to live in a land are called indigenous peoples. Sometimes these peoples are referred to as Indians or American Indians. This is because when Columbus had first landed in America, he thought he had sailed all the way to the country of India.
Native Americans lived throughout North and South America. In the United States there were Native Americans in Alaska, Hawaii, and the mainland of the United States. In the middle of the country lived the Plains Indians, including tribes such as the Comanche and Arapaho. In the Southeast area of the country lived tribes such as the Cherokee and the Seminole.
The Native Americans were grouped into tribes or nations usually based on the area they lived in and their culture such as their religion, customs, and language. There were hundreds of tribes throughout the United States when Columbus first arrived. Many of them are well known such as the Cherokee, Apache, and the Navajo.
Exercise 1: Do the following statements agree with the information given in the text? Write true or false.
1. American Indians were the first people to live in the USA.
2. Apache is a Native American Tribe.
3. Hawaii had a number of Native Americans.
4. Cherokee lived in the Northern area of the country.
5. Columbus thought that the country was called India.
Task 2. Dialogue.
Put the dialogue in order. Number the sentences.
Sue Could you swim when you were seven?
Sue Jim, can you swim?
Sue No, I can’t.
Jim No, I couldn’t.
Sue Could you play the guitar when you were seven?
Jim Yes, I could.
Jim Yes, I can.
Jim No, and I couldn’t play it when I was five but I can play it now. I’m very good. Can you play the guitar? Sue Could you swim when you were five?
Task 3. Grammar.
Fill in the blanks with could, can, couldn't, can't.
1. We choose our opponents. The teams will be matched randomly.
2. Adan and her mother open the door because it was locked.
3. Mary tried hard to persuade her friend but she change her mind.
4. you swim when you were 10?
5. He's amazing, he speak five languages, including Chinese.
Task 4. Writing.
Write about the main character in the book you have just read.
Descriptor A learner
• writes grammatically correct sentences;
• uses different grammar structures accurately;
• answers the questions.
1. Title of the book and author:
2.Who was the main character in the story?
3. What did the main character look like?
4. What problems did the main character have? How did the main character solve his or her problem(s)?
5. Would you have solved the problem differently? How?
помагите дам